Avfall ska slängas på anvisad plats. I flera av våra fastigheter har vi miljörum för källsortering. För att se om detta finns i just din fastighet hänvisar vi till denna sida där du kan se specifik information som rör just din fastighet.
När det gäller grovsopor hänvisar vi till Kommunens återvinningsstationer. Det är förbjudet att slänga detta i och runt våra fastigheter. Det är gratis för privatpersoner att använda kommunens återvinningsstationer.
Alla boende i hyreshus är enligt lag skyldiga att iaktta ordning och skick inom fastigheten och se till så att man inte utsätter sina grannar för störningar. Det betyder t ex att man ska visa hänsyn mot sina grannar vad gäller ljudnivå på TV och stereo, att man inte smäller i dörrar och att man sänker ljudnivån i trapphuset så att det inte hörs in till grannarna.
Normalt har de flesta kanske lättare för att acceptera lite högre ljudnivåer under dagtid men uppfattar det som störande om man blir utsatt för motsvarande ljud på kvälls eller nattetid. Skyldigheten att visa hänsyn i det här fallet gäller dock både dag som kvällstid och det gamla argumentet att ”man får hålla på fram till 22.00” har för länge sedan upphört att gälla. Självklart är det tillåtet att då och då ha en normal fest för sina vänner och bekanta, då kanske ljudnivån också får bli lite högre än normalt! Ett bra sätt att undvika konflikter är att i förväg informera sina grannar om man planerar ett kalas.
En sak som kanske inte alla tänker på är att man som hyresgäst inte bara är ansvarig för de personer som tillhör hushållet utan även för sina gäster!
Du är skyldig att låta hyresvärden komma in i lägenheten för att besiktiga, underhålla eller reparera i lägenheten.
Bostadsbränder är den vanligaste branden med dödlig utgång. Ofta är det vardagliga orsaker till bränderna, exempelvis levande ljus eller en glömd platta på spisen.
Kontrollera brandvarnarna varje månad. Om brandvarnaren slutar fungera, kontakta oss så åtgärdar vi detta.
Toaletten
I toaletten ska bara det som passerat kroppen samt toalettpapper spolas ner. Annat så som pappershanddukar, bindor, tamponger etc. får ej spolas ner då det kan bli stopp i avloppet och orsaka problem i ledningsnätet, pumpstationer och reningsverk.
Köksavloppet
Fett och mat-/frityrolja är varken bra för ledningar eller reningsverk och ska inte spolas ner i avloppet. Fettet kan orsaka stopp på grund av att det klumpar ihop sig och lägger sig som en beläggning. Sug upp fettet med lite hushållspapper eller låt det stelna. Skrapa sedan upp det och släng i hushållssopor.
Kemikalier och läkemedel
Spola aldrig ner nagellack, färgrester, lacknafta eller andra starka kemikalier i avloppet då det skadar miljön. Dessa produkter ska återlämnas till återvinningscentralen. Överblivna läkemedel skadar både processen i reningsverket och miljön och ska därför återlämnas till Apoteket.”
Om det inträffar något akut fel som inte kan vänta till närmast följande vardag kontaktas Mälardalens Jourbil AB för akut hjälp, tel 010- 33 33 255.
Observera att jourservicen inte får missbrukas utan bara ska utnyttjas för sådant som absolut inte kan vänta. Omotiverad utryckning debiteras hyresgästen.
Skulle du råka ut för ovälkomna ”gäster” i form av skadedjur som t ex mjölbaggar, silverfisk eller liknande så kontaktar du Anticimex på tel. 016-13 52 00.
Om du på kvällar eller helger blir utsatt för onormala störningar från någon granne och behöver hjälp för att det ska bli lugnt kan du kontakta vår störningsjour som du når via Mälardalens Jourbil AB på tel. 010-33 33 255.
Störningar på dagtid anmäler du till vårat kontor tel 016- 13 77 80.
Om du låser dig ute så kan du kontakta Mälardalens Jourbil AB för låsöppning. Detta sker mot betalning på plats. Tel. 010-33 33 255.
Flyttanmälan för telefonabonnemang görs direkt till Telia tel. 90 200.
I alla fastigheter finns en eller flera tvättstugor som är fria för hyresgäster att använda. Tvättstugorna är endast dimensionerade för att användas av våra hyresgäster och det är inte tillåtet att upplåta dessa för andra. Hyresgästerna ansvarar själva för städningen i tvättstugan.
För allas trevnad ber vi dig respektera tvättiden och inte inkräkta på dina grannars tvättider.
Vi har olika TV-leverantörer i de olika städerna vi är etablerade. Som hyresgäst har du alltid tillgång till ett grundutbud. Vill du ha fler kanaler, vänligen kontakta leverantören i din stad för att teckna ett abonemang.
Eskilstuna: Comhem (comhem.se)
Strängnäs: Sappa (sappa.se)
Nyköping: Comhem (comhem.se)
Eskilstuna: Comhem eller Tele2
Strängnäs: Strängnäs Stadsnät (sevab.com)
Nyköping: Comhem eller Tele2
Service och tillsyn av hissar i fastigheten sköts av Nordisk Hiss.
Telefonnummer för felanmälan: 016 14 72 00
Rademachergatan 17
632 18 Eskilstuna
Öppettider:
09.00-16.00
Telefontid: 07.00-14.00
info@gunnargraflund.se
Tel: 016 – 13 77 80
Organisationsnummer: 559280-9643
Mälardalens Jourbil: 010 – 33 33 255
Uthyrning / hyresfrågor: 016 – 13 77 80